Waarom suiker ons slaperig maakt (en eiwit ons wakker houdt)

0
sugar

Foto: Paul (Flickr)

Hoewel we onszelf graag voorstellen als de bestuurder van ons eigen bewustzijn, in werkelijkheid zijn we slechts passagiers aan boord van het lichaam, vastgebonden aan een vlezige motor die ons rijdt.

Hypocretine

Kijk bijvoorbeeld naar ons hypocretine systeem. Hypocretine is een hersenstof dat wordt afgescheiden door een aantal cellen in de hypothalamus en betrokken is bij de regulering van onder andere onze slaap en hongergevoel. Mensen met een chronisch laag hypocretine niveau lijden aan narcolepsie en obesitas, bovendien hebben deze mensen vaak last van kataplexie, een plotselinge verzwakking van de skeletspieren die optreedt bij sterke emoties zoals lachen en woede. (Lachen maakt deze mensen letterlijk slap.)

Studies hebben aangetoond dat het injecteren van muizen met hypocretine hun metabolisme verhoogt, vooral omdat het de dieren actiever maakt. Het omgekeerde is ook waar: een laag hypocretine niveau maakt ze sloom en moe.

De reden dat het hypocretine systeem zo belangrijk is komt omdat het de behoeften van het lichaam verbindt aan de wensen van de geest. Diverse studies hebben aangetoond dat de inname van suiker de activiteit van de hypocretine cellen vermindert, daarom willen we een dutje doen na een zware lunch. Dit verklaart ook de neerwaartse spiraal van overgewicht die wordt veroorzaakt door ons moderne dieet. Omdat we veel geraffineerde suikers eten (witbrood, pasta’s, patat, koekjes, chocolade, cola enz.), verminderen we voortdurend het niveau van hypocretine in de hersenen, waardoor de lichamelijke activiteit afneemt. Met andere woorden, we worden vet en slaperig tegelijk.

Eiwitten

Echter, niet alle soorten voedsel veroorzaken dergelijke extreme reacties. Het is al langer bekend dat een eiwitrijke maaltijd beter vult en ons minder slaperig maakt. Daarom kun je beter amandelnoten snacken dan chocolade of patat, en een dieet volgen met een goede balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. Hoewel het biologische mechanisme achter zo’n soort dieet altijd onduidelijk is geweest, begrijpen we nu wel waarom het consumeren van eiwitten een effectief instrument is om gewicht te verliezen. Het antwoord brengt ons terug tot hypocretine.

Volgens een artikel in het wetenschappelijke tijdschrift Neuron, onder leiding van wetenschappers van de Universiteit van Cambridge, kan het consumeren van voedsel met een hoog eiwitgehalte de activiteit van hypocretine neuronen vergroten. Dit leidt op zijn beurt tot een verhoogde waakzaamheid en lichamelijke activiteit, wat helpt bij het verbranden van calorieën. Bovendien blijkt dat het van eten eiwitten in combinatie met glucose – bijvoorbeeld door toevoeging van amandelnoten aan Cruesli de remmende effecten van suiker op de aanmaak van hypocretine vermindert. De zoetheid meer maakt ons niet meer moe. Uit onderzoek blijkt dat zelfs toevoeging van een klein beetje eiwit de vloek van suiker kan voorkomen. Zorg er dus voor dat uw dessert ook een aantal eiwitten bevat. Dit onderzoek maakt duidelijk dat de samenstelling van een maaltijd ook van belang is en niet alleen de hoeveelheid energie die men consumeert. Niet alle calorieën zijn namelijk gelijk.

Dit verklaart waarom veel van ons huidige voedsel dat te koop is, zo ongezond is. Veel producten in de supermarkt bevatten suikers (ook “Light” producten). Deze toegevoegde suikers vormen gemiddeld 16% van onze totale calorie-inname. Dat zijn 21,4 theelepels suiker en siroop per dag. Veel van deze snacks zorgen voor een plotselinge piek van het bloedsuikergehalte en een verlaging van het hypocretine niveau. We eten ze voor een energie boost maar in plaats daarvan maken de lege calorieën in deze levensmiddelen ons sloom en moe.

Bron: Wired

Deel deze pagina

Over de auteur

Reacties zijn niet mogelijk.